Friday, March 23, 2012

This is not the end of journey

assalamualaikum :)

  21 mac 2012, result SPM keluar akhirnya, setelah hampir 3 bulan menunggu. SEMESRA, 69 out of 196 orang dapat straight A's then 3 daripada mereka 9A+. siapa 3 orang tu? Othman affan, Borhan dan Hafizah. okay, jujur, aku bukan salah seorang daripada 69 orang tu. tapi apapun, aku tetap bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan ni.
  so, perjalanan aku masih jauh lagi. SPM is not the end of journey but the beginning of journey. 21 mac, ramai dah start apply untuk UPU fasa 2, scholarship bagai. kesian batch aku, JPA dan MARA dah tak tawarkan biasiswa lagi. sangat-sangat kesian kan kami, batch 94 ? terpaksalah merempat, cari scholarship yang sesuai dengan course yang diminati. banyak gila sebenarnya biasiswa ni. yang tak pernah dengar pun ada jugak macam AJINOMOTO. hehehehe

  tapi, aku tak layak untuk semua biasiswa tu. sedihnya. tak mengapa, banyak lagi pinjaman yang ada. PAMA pun ada jugak :) weeee~ mungkin kalau kita perform dengan baiknya masa study, pinjaman boleh bertukar kepada scholarship. apa-apa pun, belajar sungguh-sungguh lagi.
  

spm bukan penghujung perjalanan kita okay. jangan frust terlalu lama, bazir masa je. jangan menangis terlalu banyak, bazir air mata je. kita flashback balik sikap kita. macam mana kita dulu. baik ke tak baik. mungkin sebab kita tak baik, selalu mengumpat orang, inilah balasan daripada Allah, result yang tak berapa bagus. ada jugak orang yang bersikap negatif tapi Allah bagi dia kejayaan, mungkin Allah ingin menguji dia. 

baca notes kat bawah ni untuk naikkan semangat yang dah luntur :) hehehehe

1. Mungkin Allah tarik sedikit kenikmatan sedia ada dari kita untuk menguji, Siapa sangka suatu hari nanti Allah nak bagi nikmat yang lebih besar dari nikmat yang sedia ada untuk kita.....Apa salahnya bersangka baik pada Allah kan ? 

2. apabila kita redha kepada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah bahawa Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka.

3. Remember , the result doesn't means much, only the effort we put forward matters.Even if our Herculean effort didn't help much on our own slip , but surely it did helped other friends' slips.So be proud of yourself. There's no any individual success, only Valedictorian's success. .Strive harder to success in life and hereafter. 

4. chill. let's face it, high school is not everything. we may do so many mistakes now. but that's why it's called a school, a place where mistakes are still accepted and tolerable :) we still have the world to face! good luck in your lives, guys!

5. Straight As SPM tak menjamin gaji 10k kerja nanti. Siapa2 rasa dia dah down, bangkit lah. Peluang & rezeki ada di mana2 sahaja. Cuma perlu berazam dan berusaha bersungguh-sungguh di Universiti nanti. 

6. kepada sesiapa yg x dpt stret A and die rase down yg amat sgt..ni ak nk cite skit...kakak ak 3A SPM,bley je pegi france...tp bkan direct pegi..die pegi IPT MARA then dpt cgpa 3.5..then msuk FMI dpt la pegi france...abg ak 4A SPM msuk matriks dpt 4 flat..then pegi USM and dpt JPA..ape ak nk ckp is x semestinye mase depan korg bergantung kat SPM korg semata-mata...SPM teruk bkan brmkne x ley dpt ape2 biasiswa or tajaan..


okay, then baca cerita ini.... (copy paste saja)
SIAPA YG RASA DOWN CUBA BACA NI..INSYAALLAH SELERA MAKAN MENINGKAT ♥

Kawan-kawan, nak cerita something ni.
Abang aku dulu SPM dia dapat below than 5A. Sebab mak aku kata dia tak study.
Ayah aku mengamuk sampai.... *terlalu tragis, tak boleh bagitau. Ececeh.
Ayah aku expectation dia kat abang aku tinggi sebenarnya.

Tapi kan, bila Allah tarik sesuatu, Dia sebenarnya beri sesuatu.
Abang aku tu minat komputer. Time upper form, dia belajar sendiri pasal komputer ni.
Dan daripada dia belajar sendiri tu lah yang buatkan dia pandai dalam hal hal komputer. And kalau korang nak tau, dia pandai hack komputer orang. Ngeh~
Time dia form 5, kalau cikgu kat sekolah tak tau nak buat tu buat ni pasal komputer, dorang selalu panggil abang aku.

Time dia semester 5 utk habiskan diploma, dia fail calculus. So kena ambil 1 semester lagi. Dia belajar betul betul sampai lah dia lulus.
Then dia buat praktikal kat satu company multimedia, Sedania Media Group.
Company tu deal dgn banyak company besar. Salah satunya Celcom.
Abang aku pun praktikal la kat situ.
Ada satu cerita dari dia yang buat aku terkesima. Ececeh.
Dia cerita, ada satu budak U yang macam dia, tengah praktikal kat situ jumpa dia sebab tak boleh nak solve problem pasal komputer.
Budak tu abang aku cakap dapat result better than dia time SPM pastu masuk U study komputer. Kira formal education on computers la.
Abang aku pun pergi la tengok. Dia kata, sebenarnya problem tu senang je nak solve.
Dia pun tolong la budak tu. Budak tu spent 2 jam tapi abang aku spent 10 minit je.
And time dia dah nak habis praktikal, company tu macam berat hati nak lepaskan abang aku. So abang aku pun part-time la sekejap kat situ. Sebulan je. Hahaha.

Sebenarnya, abang aku beli sendiri komputer dia yang aku tak tau berapa ribu capacity, laju mana connection dia, compared to aku punya komputer ni. Walaupun guna wireless yang sama. 
Sekarang ni, dia tengah sambung degree. Pasal komputer jugak.
Dia tu, setakat diploma je pun boleh dapat income besar. Cuma ayah aku yang asyik underestimate dia. Seriously aku tak tipu.

So, korang nampak kan, macam mana Allah tolong hamba Dia?
Biar kita dapat result tak cantik, asalkan kita tahu kat mana minat kita.
Contohnya, kita nak buat medic. Tapi bio la, itu la, ini la, yang memusnahkan impian kita, takpe. Maknanya, Dia tak bagi kita buat medic la tu. Maybe sebab nanti time jumpa mayat betul kita muntah muntah ke, pengsan ke? Kan dah rugi.
So awal awal lagi Dia dah block jalan kita sebab Dia saja yang tahu yang terbaik untuk kita. Bukan untuk orang lain.
Bila Dia tutup satu pintu, Dia akan buka satu pintu yang lain.
Rezeki kita semua lain lain. Ujian kita semua lain lain.

Tapi apa pun, kena ingat, semua yang kita ada ni atas belas ihsan Dia.
Success & failure adalah ujian daripada Dia.
Jalan kita masih jauh. Banyak lagi yang Allah dah rancang untuk kita.
So, buat kawan kawan yang dapat result yang ditargetkan, tahniah :)
Dan buat kawan kawan yang dapat result yang tak menggembirakan, takpa. apa pun result kita, kita sebenarnya dah berjaya. 


jangan lunturkan semangat anda jika anda gagal. SPM BUKAN PENGHUJUNG OKAY. oh ye, ingatan untuk diri sendiri jugak, before result keluar kan kita selalu buat ibadah-ibadah sunat, marilah kita beristiqamah dalam melakukan ibadat, bukan sebab SPM okay. then, sesiapa yang bernazar, tunaikan nazar anda. jazlee kata, "bernazar sah bila kite cakap kat depan org. sbgi saksi. cth aku cakap kat jamilah. aku kalo dapat 9A+ aku nk belanje sume org makan laa sbgi tande aku bersyukur. dah. jadi kalo dapat 9A+, wajib laa tunaikan. saksi bertugas sbgi pengingat. kalo tak silap aku laa. ".... 
amir zani pulak kata, "siapa yg ta melaksanakn nazar nye ada kafarah die... iaitu:merdekakan hamba
= beri makan 10 org miskin secupak seorang, = beri pakaian pada 10 org miskin, = jika tidak dapat buat 3 kat atas ni kenalah puasa 3 hari.

itu saja XD enjoy result anda okay :)






2 comments:

  1. :D Be proud kan? Muahmuah Ctnur *Tiba2 :P

    ReplyDelete
  2. nono, igt tak masa amar azlan post kt valed yg dia nk potong rambut kalau dpt a bnyak2 en. ingt tak? aku ada menyampuk sekali, tu kira nazar jugak ke weh? IM aku.

    ReplyDelete